неділю, 5 лютого 2017 р.

Сайти, блоги і спільноти

В одному форумі (як посилання бите, то про це далі) обговорювали питання, пов'язані з сайтобудуванням.

Розмова, як це зазвичай і буває, зачепила відразу декілька питань, відповіді не завжди точно можна було співставити з початковими, а може й наступними тезами учасників, от і виникло бажання розібратись спокійно.

Спробуємо це зробити тут і зараз. Звісно, не до кінця, це неможливо в принципі, але зробимо хоча б перший крок. Нехай колеги вже потім підтримають.

1. То кожен чи не кожен?


Йдеться про гасло дистанційного навчального курсу, що його я запросив переглянути для бета-тестування колег з цього форуму. "Кожен має вміти зробити сайт". Оскільки форум вчительський, то звузимо постановку питання: кожен вчитель має вміти зробити сайт. Це я так думаю, абсолютно переконаний.

Сказати правду, я був певен того, що мене гаряче підтримають: так, так, кожен! Ні, не почув я такої реакції. Втім, може це видається всім очевидним і саме тому про це забули? Чи ні? Може хтось думає, що це заскладно для кожного вчителя? Чи невиправдано, ну просто непотрібно витрачати ресурс на залучення до сайтобудування людей, яким це не знадобиться з різних причин?

Не будемо гадати, а попросимо колег просто і ясно викласти свою позицію. 

Хто подививсь на розмову у форумі, той зрозуміє, чому я буду адресуватись конкретно до Наталі Саражинської, Тетяни Окружної та Ірини Топчій. Оскільки всі вони сайти робити вміють і роблять, то відповідь на мій матеріал їм, я вважаю, буде зручно поставити на одному із їх власних сайтів. Там, де це зручніше, більше відповідає концепції кожного окремого майданчика (я от не знав, де краще ставити свій текст - тут чи, може, на Бібліотека райцентру). 

Таким чином у нашої розмови чи дискусії окреслено коло спікерів (доповідачів, може промовців? що підкажуть мовознавці?). Неявно ми очікуємо, що вона буде розподілена по чотирьом сайтам і одному форуму як мінімум (що його я згадав раніше). Але і по іншим майданчикам, які захочуть приєднатись до розмови. В мене таких є на прикметі декілька, чи будуть там зацікавлені, я того не знаю, але сподіваюсь того. Виходить такий собі розподілений формат дискусії, що відповідає всім останнім фундаментальним тенденціям розвитку не тільки інформаційної сфери, а й цивілізації взагалі. Цікаво випробувати.

2. Сайт і блог - чому треба розрізняти?


Не можу оминути це питання, бо воно чомусь, як я помітив (чи це так здається?), найбільше хвилювало моїх співрозмовниць.

В чому тут проблема я не зрозумів. Адже ніхто не заперечує, що блог є одним з форматів подання інформації. Блог може бути автономним, але може бути вбудованим в сайт, портал, ЗМІ. Але від того, що ми блог, портал чи навіть Інтернет-магазин будемо в певній ситуації називати просто сайтом, нічого ж не зміниться? Жодної помилки чи викривлення сенсу інформації, що ми про ті Інтернет-об'єкти хотіли передати, не відбудеться. Це мені так здається. Чогось я тут не розумію. Отже, шановні колеги, в чому ви вбачаєте тут проблему?

Вчитуючись в пости форуму вже спокійно, звернув увагу на таке:

Наталія Саражинська Середовище сайтів https://sites.google.com/ Google має за посиланням. Blogspot - це блоги. Вадим Петриченко, не мішайте нам вінегрети. )))
Ви вмовляєте нас, щоб ми блоги називали сайтами?

Може справа в тому, що педагоги надто звикли до Гуглю і якось вузько дивляться на сайти і блоги: саме тільки в рамках цієї платформи? Але це так, до слова, а питання залишається тим самим: які помилки, хибні кроки чи наслідки може мати використання понять сайту і блогу як рівноцінних?

3. Скільки має бути курсів?


Зацитую ще раз пані Наталю:

Наталія Саражинська 200-ий і 300-ий раз даю посилання: https://gsuite.google.ru/learning-center/products/sites/#/list
Google-івським інструментам вчіться у Google.
Не ходіть до знахарок.

Не знаю, чи це позиція Гугль, чи особиста точка зору пані Наталі. Я буду триматись останнього варіанту. В надії пані Наталю переконати в тому, що вона тут помиляється. Почнемо здалеку.

Курс "Сайт власноруч", що згаданий на початку, розроблений на платформі ОпенЕдекс для проекту Прометей. А раніше я навчавсь дистанційно у професора В.Кухаренка і зробив в його навчальній групі Мудль-курс "Сайтобудування як компетенція широкого вжитку". Так, пройшовши дистанційну підготовку з розробки дистанційних навчальних курсів - звучить кострубато, але так воно є насправді. А вже пройшовши на Прометеусі курси з Інтернет-медіа і Розробки дистанційних курсів і зробивши другий свій курс, я набув більш широкого погляду на питання.Зараз можу порівнювати інструментальні платформи, це важливо.

Результат порівняння: згадані платформи дистанційного навчання безумовно мають специфіку, вони не є конкурентами, вони є паралельними рішенням, інструментами, що мають використовуватись в залежності від багатьох обставин. Скажімо, для початку роботи я рекомендував би ОпенЕдекс, а вже для великих і відповідальних університетських курсів - Мудль. Кому достатньо хелп-файлів, ті мають їх і використовувати. Але курсів на різних платформах має бути багато. Нехай навіть схожих. Те "багато" є багатство.

І тепер наступне запитання до учасників. Ви взагалі цікавитесь дистанційним навчанням? Що робите сайти, це я вже знаю. Що сайт може бути (разом з форумом) навчальним середовищем, то без сумніву, але ж і дистанційна освіта на базі спеціалізованих платформ, що я згадував вище, є дуже перспективним напрямком, це цікаво для вас?

4. А що таке сайт?


Ну як же - Інтернет-об'єкт, це всі знають. Ні, на сайтобудівника, що поставиться до свого майбутнього дітища виключно з такої точки зору, очікує невдача. Що мається на увазі. Самий чудовий, яскравий, потужний з технічного боку сайт нічого не вартий і не буде ефективним, як він не вмонтований в певну соціальну технологію, може середовище, громаду, як він розглядається поза спільнотою його користувачів.

Мені добре відомий той Гугль-курс (хелп-файл?), на який посилалась пані Наталя. І коли свого часу я побачив, що в моїй рідній бібліотеці, де я був читачем багато років разом з усією своєю родиною, сайти робити не вміють, вирішив, що мабуть винен той курс. Ну не ефективний він для наших бібліотекарів. А чи не зробити їм маленький подарунок? Видавалось, що як хелп-файл Гугля не надто адаптований, то такий от текст... Далі розповідати не буду.

Але і питання в цьому розділі не буде. Просто хотілось би, щоб наші сайтобудівники мали на увазі, що сайт - це не тільки і не стільки тексти, меню, фотки. Сайт - це люди, спільнота, що або утвориться навкруг того сайту, або ні. І тут (згадаймо про багатство) може дещо несподіваний висновок: найкращій сайт для тої чи іншої спільноти зробить та людина, що є ближчою до цієї спільноти, а може й її членом. От тому сайти мають вміти робити всі освічені й комп'ютерно писемні: інженери, вчителі, лікарі, службовці - всі. А коли вже вміють, нехай вирішують, чи цим варто займатись і на якій платформі або за допомоги якої технології. Втім, навчати їх - в тому числі дистанційно - мають люди не чужі життю тих спільнот?


Ну от і все. Продовження розмови, а може розподіленої дискусії шукайте тут: Наталя Саржинська, Тетяна Окружна, Ірина Топчій (відмовилась за браком часу). 

Ні, зараз ще посилань нема, бо ще не підготовлені тексти. Але як тільки вони будуть готові і Фейсбук мені про це скаже, тут відразу з'являться відповідні посилання. Це я так думав, а вишло інакше. Мене вилучили з групи "Навчаймося з Гугль" (згадайте бите посилання на початку) і перервали стосунки Фейсбук-приятельства. Отакої! Химерний випадок, але буває, звісно, бо життя складне. Пані Тетяні написав, не знаю, що відповість.

Відтак наша дискусія може і не почалась, але вона відкрита, то будь-який фахівець з будь-яких питань, що тут були поставлені, має повну можливість висловитись у зручній для себе формі на відповідному майданчику. Я допишу прізвище, і ми будемо мати ще одного спікера (або доповідача). Зрозуміло, пости у форумах не можуть претендувати на такий статус, йдеться про більш серйозні тексти. Хоча справа не в розмірі чи кількості висвітлених питань. А в чому? 

Я й кажу, дуже важко зрозуміти і пояснити, що таке якісний робочий сайт. Чи блог. Чи текст. Тут шлях один: вправлятись, набувати досвіду, розуміння прийде.






Немає коментарів:

Дописати коментар